Oficiální E-shop Oficiální E-shop

Fotbalisti očima fyzioterapeuta - Mgr. Hana Šindlerová, Mgr. Zuzana Pospíšilová

Fotbalisti očima fyzioterapeuta

FA / 13.10.16

Informace pro rodiče a hráče od Fyzioterapeutky Fotbalové Akademie SK Sigma Olomouc Mgr. Zuzany Pospíšilové a Mgr. Hany Šindlerové 

 

Fotbal patří mezi oblíbené kolektivní míčové hry. Jeho popularita neustále roste, proto se zvyšuje i tlak na kvalitu hráčů, jejich obratnost a rychlost. Celá hra se tak stává dynamičtější, dochází k většímu množství kontaktů mezi hráči. Roste nejen riziko vzniku úrazu během hry, ale může dojít i k přetížení pohybového aparátu. Mezi nejčastější úrazy patří distorze hlezna, natažení svalů dolních končetin a poranění kolenního kloubu. Dalšími obtížemi, které mohou fotbalisty trápit, jsou: bolestivé tříslo, bolesti v oblasti bederní či krční páteře.

Jednostranným zatěžováním pohybového aparátu dochází ke vzniku svalových dysbalancí, tedy k nerovnováze mezi svaly posturálními, stabilizujícími jednotlivé segmenty, a svaly fázickými, zajišťujícími dynamiku pohybu.

Tendencí ke zkrácení trpí zejména trojhlavý sval lýtkový, hamstringy (zadní strana stehna) a vzpřimovače páteře. Tyto svaly se nachází na zadní straně těla a jsou vzájemně propojené. Zkrácení jedné svalové skupiny ovlivňuje svaly další. Problémy v jednom svalu se tak mohou šířit a vzniká funkční porucha pohybového systému. Zkrácení svalů se projevuje změnou v postavení kloubů a výsledkem může být vadné držení těla. Důsledkem toho se nemohou optimálně zapojit fázické svaly a klesá výkonnost hráče. Důkladným protažením každé svalové skupiny lze vzniku určitých dysbalancí předcházet. Protažení by optimálně mělo předcházet každé větší pohybové aktivitě. Pokud jsou svaly již zkrácené, je vhodné zařadit častější kompenzační cvičení pro danou problematickou oblast.

V oblasti dolního trupu bývají oslabené zejména hýžďové a břišní svaly. Břišní svaly bývají často během klasického tréninku posilovány funkčně neefektivními „sklapovačkami“.  Je důležité se při cvičení zaměřit nejen na přímé břišní svaly, ale i na šikmé svaly břišní a příčný sval břišní. Tyto svaly by měly umět pracovat jako tým a každý se zapojit v ten správný okamžik. Účastní se pohybu trupu do ohnutí, patří ale i mezi pomocné svaly dechové a zpevňují náš trup během silových aktivit, aby nedošlo k poškození zad a břišních orgánů. Při tréninku těchto svalů je proto vhodné respektovat jejich komplexní funkci.  

Hýžďové svaly se podílejí na stabilizaci pánevního pletence. Tato oblast musí být pevná zejména proto, aby svaly fázické dolní končetiny měly pevný bod a mohly provádět maximálně efektivní a variabilní pohyby (během práce s míčem).

Fotbal je dynamická hra zapojující do akce celé tělo včetně horní poloviny trupu. Mohou zde taktéž vzniknout svalové dysbalance projevující se nesouhrou mezi svaly lopatkovými, krční páteře a prsními. Zkrat prsních svalů a současné oslabení dolních fixátorů lopatek způsobuje předsunuté držení ramen a kulatá záda. Během pohybu horních končetin nejsou lopatky fixovány a odstávají. Změna pozice lopatky a ramenního kloubu vede k dalšímu přetěžování svalů. I běžný trénink kliků tak nepřináší účinky, které by měl mít.

Poměrně často také můžeme vidět předsunuté držení hlavy, které vyžaduje vysokou aktivitu svalů šíje. Výsledkem jsou změny postavení krční páteře a bolest v oblasti šíje, zejména trapézového svalu, který bývá zkrácený a obsahuje množství bolestivých bodů.

Specifickou oblastí, která u fotbalistů může trpět funkčními dysbalancemi a následně i úrazy, je kolenní kloub. Na stojné dolní končetině je po něm vyžadována vysoká míra stabilizace, na fázické dolní končetině vysoký rozsah a rozmanitost pohybu.  Na stabilizaci kolenního kloubu se podílejí pasivní kloubní struktury (tvar kostí, kloubní pouzdro, vazy a menisky) a aktivní kloubní struktury (svaly kolenního kloubu). Posilováním, protahováním a tréninkem kolene můžeme snížit riziko vzniku poranění pasivních struktur-vazů a menisků.

Autoři: Mgr. Hana Šindlerová, Mgr. Zuzana Pospíšilová




OLTV.cz
TravelSlevy.cz
Rádio Haná